Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1,
Wydział Finansowy Referat Wymiaru Podatków i Kontroli Podatkowej, pokój100,
w godz. 7.30 - 15.30, we wtorki w godz. 8.00 - 16.00.
Informacje dodatkowe można uzyskać telefonicznie pod nr (56) 45 10 242.
-
Niezapłacenie podatku w terminie powoduje obowiązek zapłaty odsetek od zaległości oraz może spowodować wszczęcie postępowania egzekucyjnego mającego na celu wyegzekwowanie zaległości podatkowej.
-
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, co oznacza, że o zapłatę należności wraz z odsetkami organ podatkowy ma prawo upomnieć się za okres 5 lat wstecz.
Okoliczności, które zawieszają bieg tego terminu określone są w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w art. 70, art. 70a i art. 71.
Informacje na temat przebiegu sprawy
-
Podstawowe informacje na temat stanu załatwianej sprawy można otrzymać poprzez naciśnięcie - po podaniu sygnatury (znaku) sprawy - przycisku "Sprawdź stan sprawy", znajdującego się w nagłówku karty.
-
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z pracownikiem urzędu osobiście.
-
Z uwagi na konieczność zachowania tajemnicy skarbowej, informacje na temat przebiegu sprawy nie są udzielane telefonicznie. Telefonicznie są udzielne jedynie dodatkowe informacje na temat dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia postępowania w sprawie.
Usługi powiązane
Postępowanie w sprawie zwrotu nadpłaty w podatku opisuje karta Wniosek o stwierdzenie lub określenie nadpłaty podatku, a w sprawie zaliczenia jej na poczet innych zobowiązań podatkowych opisuje karta Wniosek o zaliczenie nadpłaty podatku na poczet przeszłych zobowiązań podatkowych.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
-
Podatek wpłaca się bez wezwania w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu właściwej gminy (miasta).
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach, proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach:
-
W ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata.
-
Do 15 września danego roku - II rata.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał od 1 września, podatek płatny jest jednorazowo, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
-
Decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego wydawana jest - po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania podatkowego - w wyjątkowych sytuacjach, gdy:
-
Podatnik, mimo obowiązku, nie złożył deklaracji.
-
Wysokość zobowiązania podatkowego jest inna, niż ta, którą wykazał Podatnik w deklaracji.
-
Decyzja dostarczana jest Podatnikowi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Tryb odwoławczy
-
Podatek płatny jest bez wezwania, na podstawie złożonej przez Podatnika deklaracji, co oznacza - że w tym postępowaniu nie jest wydawane rozstrzygnięcie, od którego przysługiwałoby Podatnikowi odwołanie - za wyjątkiem szczególnych okoliczności, opisanych powyżej, w których wydawana jest decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.
-
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
-
Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
-
Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
-
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
-
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
|