Logo systemu   Zmień kontrast
Zmień wersję kolorystyczną na normalnąZmień wersję kolorystyczną na kontrastową czarno-białąZmień wersję kolorystyczną na kontrastową  biało-czarną  
       
  
Urząd Miejski > Urząd Stanu Cywilnego

Wpisanie aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą do polskich ksiąg stanu cywilnego
Szybkie menu: Ogólny opis | Podstawa prawna | Wymagane dokumenty | Opłaty | Dane kontaktowe | 

Ogólny opis

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika.

Ta usługa nie wymaga podpisu elektronicznego.
W przypadku niepodpisania podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, wydrukowany wniosek będzie trzeba podpisać odręcznie.
  
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2011r., Nr 212, poz. 1264).
  • ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2012 r., poz. 1282 z późn. zm.),

  • ustawa z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267),

  
Wymagane dokumenty
  1. Wypełniony formularz wniosku.

  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.

  3. Ważny dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu). W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem lub podpisem elektronicznym złożony z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP (za pośrednictwem PeUP), dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości może być okazywany przy składaniu wniosku, w trakcie prowadzonego postępowania lub przy odbiorze dokumentu kończącego sprawę.

  4. Zagraniczny oryginał odpisu aktu stanu cywilnego, który ma być wpisany do polskich ksiąg (oryginał lub kopia potwierdzona przez organ, który sporządził akt i jest uprawniony do wydawania z niego odpisów) wraz z urzędowym tłumaczeniem, dokonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego lub polskiego konsula.

  5. Zaświadczenie z USC Warszawa - Śródmieście i Łódź - Centrum o nieistnieniu w tamtejszych księgach aktu podlegającego transkrypcji, o ile akt sporządzony był na dawnych terenach Polski, a obecnie znajdujących się w granicach powstałych po ZSRR.

  6. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

  
Opłaty
  1. Opłata skarbowa za wydanie decyzji: 50,00 zł.

  2. Opłata skarbowa za uzupełnienie/sprostowanie aktu stanu cywilnego: 39,00 zł.

  3. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

  4. Opłatę uiszcza się przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio
    w kasie Urzędu (pok. 6).

Urząd Miejski w Grudziądzu Wydział Finansowy nr konta 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595, kod SWIFT: BPKOPLPW, numer IBAN: PL (z uwagą z jakiego tytułu dokonano opłaty i z dopiskiem - USC)-oryginał potwierdzenia przelewu należy przesłać do tut. Urzędu.

  1. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

  
Dane kontaktowe

Urząd Stanu Cywilnego w Grudziądzu, ul. Mickiewicza 28/30, pokój 5 w godz. 7.30-15.30, we wtorki w godz. 8.00-16.00 Tel. (56) 45 10 371.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o wpisaniu zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskich ksiąg stanu cywilnego bądź decyzja o odmowie dokonania ww. wpisu. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

  2. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:

    1. poprzez pocztę tradycyjną,

    2. osobiście w siedzibie urzędu.

  3. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

  4. Strona zamieszkała za granicą lub mająca siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest obowiązana wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Stronę należy o tym pouczyć przy pierwszym doręczeniu. Strona powinna być również pouczona o możliwości złożenia odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie i wyjaśnień na piśmie oraz o tym, kto może być ustanowiony pełnomocnikiem.

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Podstawowe informacje na temat stanu załatwianej sprawy można otrzymać poprzez naciśnięcie - po podaniu sygnatury (znaku) sprawy - przycisku "Sprawdź stan sprawy", znajdującego się w nagłówku karty.

  2. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z pracownikiem urzędu osobiście.

  3. Informacje można uzyskać również telefonicznie (56) 45 10 371.

Tryb odwoławczy [Więcej ...]

  1. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC. Odwołanie należy złożyć w jeden z poniższych sposobów:

    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),

    2. bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.

  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.

  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.


Informacje dodatkowe

  1. Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu do polskich ksiąg stanu cywilnego może złożyć: osoba, której akt dotyczy, wstępni (rodzice, dziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki), rodzeństwo, małżonek, osoba, która wykaże w tym interes prawny.

  2. Wniosek składa się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

  3. Jeżeli obywatel polski zawierający małżeństwo w zagranicznym urzędzie stanu cywilnego nie złożył oświadczenia w sprawie nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, może je złożyć wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do polskiej księgi małżeństw, a gdy małżeństwo zawierali obywatele polscy, mogą także złożyć oświadczenie o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.

  4. Jeżeli wnioskodawca nie ma w Polsce miejsca zamieszkania, właściwość miejscową wpisania aktu ustala się na podstawie ostatniego miejsca zamieszkania w kraju. W razie braku takiej podstawy właściwym jest Urząd Stanu Cywilnego Miasta Stołecznego Warszawa, ul. Jezuicka 1/3, 00-950 Warszawa.

  5. Osoby mieszkające za granicą mogą złożyć wniosek o transkrypcję aktu za pośrednictwem polskiego konsulatu za granicą.

  6. Uwaga: zagraniczny akt stanu cywilnego nie zawierający wszystkich danych wymaganych przez prawo polskie, ma zmniejszoną moc dowodową. Taki akt podlega uzupełnieniu na wniosek wnioskodawcy.

  7. Uwaga: zagraniczny akt stanu cywilnego, w którym dokonano zmiany brzmienia lub pisowni nazwiska i imienia np. brak znaków diakrytycznych podlega sprostowaniu na wiosek wnioskodawcy

  


baner reklamowy lub informacyjny
Witryna używa plików ciasteczek (cookies) wyłącznie do przechowywania identyfikatora sesji. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na wykorzystanie ciasteczek prosimy wyłączyć ich obsługę w przeglądarce internetowej.